PROJECTE

Ciència al Barri és un projecte del CSIC que porta activitats de divulgació científica a barris de Madrid, Sevilla i Barcelona que no comptaven amb aquesta oferta cultural.

Des de la seva arrencada en 2016 a Madrid, Ciència al Barri s’ha establert en els districtes madrilenys de Pont de Vallecas, Vila de Vallecas, Usera, Carabanchel, Villaverde, Sant Blas-Canillejas, Hortaleza, Llatina, Vicálvaro, Fuencarral-El Pardo i Tetuán, a través de 14 Instituts d’Educació Secundària (IES), tres Centres Educatius Terapèutics (CET) – Hospitals de Dia, tres Centres d’Educació de Persones Adultes (CEP) i dos Centres de Majors.

A més, en 2022, aquest projecte es va estendre a la ciutat de Sevilla, on se centra en instituts de diversos barris dels districtes Nord, Macarena, Sud, Cerro-Amate i Sant Pau-Santa Justa; a més d’en la zona de Torreblanca en el districte Est.

Barcelona va entrar a formar part de la iniciativa en 2023, implantant-se en els districtes de Ciutat Vella, Sant Martí, Nou Barris i Sants-Montjuïc.

En cada centre educatiu s’organitzen activitats a demanda sobre diversos temes d’actualitat científica: tallers, conferències, clubs de lectura, exposicions i visites guiades a centres de recerca capdavanters, entre altres. L’esdeveniment amb el qual conclou cada curs escolar és la Fira Ciència al Barri, en la qual l’alumnat participant replica els experiments apresos. El projecte és dirigit sobretot al nivell de 4t de l’ESO, però la resta de grups i la comunitat educativa i veïnal també poden assistir a algunes de les activitats.

Es tracta d’una iniciativa de la Vicepresidència Adjunta de Cultura Científica i Ciència Ciutadana del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), que compta amb el suport del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Les cinc primeres edicions d’aquest projecte van ser possibles gràcies a l’ajuda de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), dependent del Ministeri de Ciència i Innovació.

Activitats de divulgació en múltiples formats

Amb Ciència al Barri l’alumnat té l’oportunitat d’entendre el mètode científic de la mà de personal investigador del CSIC a través de nombroses activitats i en formats molt diversos: experiments per a comprendre la física de l’atmosfera o sobre com es va originar la vida en l’univers; xerrades sobre el cervell, la nutrició o el canvi climàtic; clubs de lectura sobre llibres de contaminació lumínica, formigues o Mart; visites a centres de recerca com l’Institut de Microelectrònica de Sevilla, el Centre Nacional de Biotecnologia o l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua; i exposicions sobre les dones en la ciència, el vidre o les molècules que mengem.

Alumnas durante la IV Feria

Fira Ciència al Barri: convertir-se en científiques i científics per un dia

Treure les activitats dels centres educatius i que l’alumnat pugui mostrar el que ha après convertint-se en personal investigador durant un matí. Aquest és l’objectiu de la Fira Ciència al Barri, a la qual assisteix gairebé un miler de persones.

Nous públics i ciència inclusiva

Amb el desenvolupament del projecte a Madrid, s’ha integrat a grups amb escàs accés a activitats de divulgació. Així, s’han establert col·laboracions amb Centres de Majors en els quals s’organitzen clubs de lectura i tallers híbrids entre majors de 65 anys i adolescents. A través dels Centres d’Educació de Persones Adultes (CEP) s’acosta la ciència a adolescents sense titulació acadèmica, persones desocupades, mares joves, migrants, etc. I en els Centres Educatius Terapèutics (CET) – Hospitals de Dia s’arriba a alumnat que pateix trastorns de salut mental.

Encuriosir i les ganes d’aprendre és l’objectiu principal d’aquest projecte, un pas previ al foment de les vocacions científiques

D’altra banda, s’ha integrat en algunes activitats a un grup amb diversitat funcional del Programa Professional Modalitat Especial en l’IES Ciutat de Jaén i a estudiants de Aulas TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) de l’IES Barri Simancas i de l’IES Jaime Vera. En l’IES María Rodrigo també s’ha sumat un grup d’estudiants amb altes capacitats dels primers cursos de l’ESO que fins ara no estaven sent atesos per cap altre programa.

Investigadores: un referent per a noies i nois

Mitjançant la participació de científiques es pretén visibilitzar el paper de la dona en la ciència i que siguin referents de les i els joves dels centres educatius participants. Durant la setena edició de Ciència al Barri van realitzar activitats un 63% d’investigadores enfront d’un 37% d’investigadors, un percentatge aproximat mantingut des de l’inici del projecte.

proyecto

Es presenta la ciència com alguna cosa que poden fer-les i els adolescents i que no està reservat només per a “llestos i genis”

Alguns resultats

Encuriosir i les ganes d’aprendre és l’objectiu principal d’aquest projecte, un pas previ al foment de vocacions científiques. Segons l’avaluació del projecte, feta per l’Institut d’Estudis Avançats (IESA) del CSIC, l’alumnat es mostra més interessat per la ciència després d’haver participat en les activitats, i el seu interès augmenta del 39,2% al 49,7%. A més, la valoració percebuda del treball del personal científic millora per a un 53,8% de les i els participants després d’assistir a les activitats. Així mateix, es trenca amb estereotips en totes dues direccions (de l’alumnat cap al personal investigador i viceversa).

També es presenta la ciència com alguna cosa que les i els estudiants poden integrar en les seves vides, alguna cosa que pot ser útil o tenir un benefici social. I, sobretot, alguna cosa que poden fer ells i elles, que no està reservat només per a “llestos i genis”.

Interès per la ciència abans i després de les activitats

%

d'estudiants

proyecto

%

d'estudiants

Alguns resultats

Encuriosir i les ganes d’aprendre és l’objectiu principal d’aquest projecte, un pas previ al foment de vocacions científiques. Segons l’Avaluació del projecte, feta per l’Institut d’Estudis Avancats (IESA) del CSIC, l’alumnat es mostra més interessat per la ciència després d’haver participat en les activitats, i el seu interès augmenta del 39,2% al 49,7%. A més, la valoració percebuda del treball del personal científic millora per a un 53,8% de les i els participants després d’assistir a les activitats. Així mateix, es trenca amb estereotips en totes dues direccions (de l’alumnat cap al personal investigador i viceversa).

També es presenta la ciència com alguna cosa que les i els estudiants poden integrar en les seves vides, alguna cosa que pot ser útil o tenir un benefici social. I, sobretot, alguna cosa que poden fer ells i elles, que no està reservat només per a “llestos i genis”.

Interès per la ciència abans i després de les activitats

%

d'estudiants

proyecto

%

d'estudiants

Algunes aparicions en mitjans

Noticia Europa Press

Europa Press

18 de maig de 2023

proyecto

Canal Sur

26 de maig de 2022

proyecto

Andalucía Informativos. RNE

24 de maig de 2022
(minut 2:00)

¡

Más cerca. RNE Radio 5

20 de maig de 2022

proyecto

La Mañana de TVE

17 maig de 2019
(minut 2:18:25)

¡

El País

18 de maig de 2019