ACTIVITATS

A cada centre de la xarxa de Ciència al Barri se li ofereix un programa d’activitats de divulgació científica en diversos formats, dutes a terme per personal investigador del CSIC.

Tallers. Són les activitats millor valorades per l’alumnat. Tenen com a meta posar en pràctica el mètode científic a l’aula des d’una perspectiva experimental i el fan amb tastos de xocolata, jocs de matemàtiques, simulacions astrofísiques, entre molts altres tallers.

Clubs de lectura. Constitueixen una oportunitat única per a les i els estudiants, que coneixen i parlen directament amb les autores i els autors de llibres que han treballat prèviament. Es recorre a llibres adaptats al nivell d’aquest públic de la col·lecció de divulgació Què sabem de?, que el CSIC edita juntament amb els Llibres de la Cataracta. A més, es dona una remesa de cinc exemplars als centres per a les seves biblioteques.

Xerrades. Les temàtiques són diverses i a demanda dels instituts per a reforçar el Projecte Educatiu del Centre (PAC). Igual que els clubs de lectura, es fomenta el diàleg amb el personal investigador.

VISITES A CENTRES DE RECERCA. El CSIC a Barcelona compta amb 21 centres i instituts de recerca, a Madrid amb 48 i a Sevilla amb 13, de manera que l’oferta és àmplia i el personal investigador i tècnic del CSIC, “per amor a la ciència”, obre les portes dels seus laboratoris a l’alumnat de Ciència al Barri, amb el qual comparteix com és el seu dia a dia.

EXPOSICIONS. La Vicepresidència Adjunta de Cultura Científica del CSIC compta amb més d’una vintena d’exposicions, moltes de producció pròpia, llistes per a itinerari de manera gratuïta. Algunes d’elles compten amb unitats didàctiques, fitxes d’experiments o audioguies. Aquesta activitat és una altra de les millor valorades per la comunitat educativa, ja que el professorat l’aprofita per a treballar els continguts amb tots els grups del centre.

A més d’aquestes activitats que s’ofereixen sempre dins del programa, es realitzen altres com les següents, moltes d’elles en el marc de diverses col·laboracions.

Taller paracetamol

Les temàtiques de les activitats són diverses i a demanda dels centres educatius. A més, algunes es realitzen en el marc de diverses col·laboracions

ConnecCaribbean

En col·laboració amb el projecte europeu ConnecCaribbean, coordinat des de l’Institut d’Història del CSIC, es realitza una sèrie de xerrades sobre el Carib. Les conferències aborden diferents temàtiques sobre cultures indígenes, immigració, història de l’esclavitud o el racisme, entre altres. Aquestes activitats tenen molt bon acolliment, en tractar-se de centres en els quals hi ha molta població d’ascendència del Carib.

Charla ConnecCaribbean
Madcovid

MADCOVID-CSIC

Després de la pandèmia, un equip de recerca del Centre de Recerques Biològiques Margarita Salas del CSIC va posar en marxa MADCOVID-CSIC. Aquesta iniciativa té com a objectiu divulgar, informar i promoure el coneixement sobre la pandèmia entre la població juvenil, amb una especial atenció a la gestió emocional que han fet els i les adolescents d’aquest episodi, de la mà de psicòlegs que intervenen directament a l’aula.

Tallers d’intervenció sobre arquitectura

Un grup d’investigadores de l’Institut de Ciències de la Construcció Eduardo Torroja del CSIC imparteix tallers d’intervenció sobre els edificis de diversos instituts, tant des de la perspectiva de l’eficiència energètica com des de la perspectiva de l’arquitectura de gènere, tots dos amb diagnòstics participatius. Amb aquest institut del CSIC també s’han celebrat, en el marc de l’11F, el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, taules rodones sobre arquitectes i químiques, així com visites guiades a l’institut.

Taller arquitectura
Taller edadismo

Taller intergeneracional sobre edatisme

L’Institut d’Economia, Geografia i Demografia del CSIC desenvolupa una activitat sobre edatisme en la qual participen majors i adolescents, l’objectiu de les quals és superar prejudicis i estereotips per qüestions d’edat. El taller ja s’ha realitzat amb l’IES Pradolongo i el Centre de Dia ‘Zofio’ d’Usera, així com amb l’IES Vallecas-Magerit i el Centre de Dia Puente de Vallecas.

Concurs #CienciaenelBarrioIG

Amb l’objectiu de fomentar la ciència en Instagram compartida pel propi alumnat es va llançar el 2020 la primera edició del concurs #CienciaenelBarrioIG. A les autores i els autors de les propostes seleccionades se’ls premia amb experiències científiques. Fins ara han gaudit d’una escape room sobre resistència bacteriana en el CSIC, una ruta geològica per la Pedrosa del Manzanares i una visita guiada a la Reserva Biològica de Doñana.

Pedriza

ConnecCaribbean

En col·laboració amb el projecte europeu ConnecCaribbean, coordinat des de l’Institut d’Història del CSIC, es realitza una sèrie de xerrades sobre el Carib. Les conferències aborden diferents temàtiques sobre cultures indígenes, immigració, història de l’esclavitud o el racisme, entre altres. Aquestes activitats tenen molt bon acolliment, en tractar-se de centres en els quals hi ha molta població d’ascendència del Carib.

 

Charla ConnecCaribbean

MADCOVID-CSIC

Després de la pandèmia, un equip de recerca del Centre de Recerques Biològiques Margarita Salas del CSIC va posar en marxa MADCOVID-CSIC. Aquesta iniciativa té com a objectiu divulgar, informar i promoure el coneixement sobre la pandèmia entre la població juvenil, amb una especial atenció a la gestió emocional que han fet els i les adolescents d’aquest episodi, de la mà de psicòlegs que intervenen directament a l’aula.

 

Madcovid

Tallers d’intervenció sobre arquitectura

Un grup d’investigadores de l’Institut de Ciències de la Construcció Eduardo Torroja del CSIC imparteix tallers d’intervenció sobre els edificis de diversos instituts, tant des de la perspectiva de l’eficiència energètica com des de la perspectiva de l’arquitectura de gènere, tots dos amb diagnòstics participatius. Amb aquest institut del CSIC també s’han celebrat, en el marc de l’11F, el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, taules rodones sobre arquitectesquímiques, així com visites guiades a l’institut.

 

Taller arquitectura

Taller intergeneracional sobre edatisme

L’Institut d’Economia, Geografia i Demografia del CSIC desenvolupa una activitat sobre edatisme en la qual participen majors i adolescents, l’objectiu de les quals és superar prejudicis i estereotips per qüestions d’edat. El taller ja s’ha realitzat amb l’IES Pradolongo i el Centre de Majors ‘Zofio’ d’Usera, així com amb l’IES Vallecas-Magerit i el Centre de Majors Pont de Vallecas.

 

Taller edadismo
actividades

Projecte audiovisual

Per fer un pas més enllà de rebre i assimilar les activitats, se celebra la Fira Ciència al Barri, que compta ja amb quatre edicions. No obstant això, durant la pandèmia de COVID-19 no es va poder dur a terme i, en el seu lloc, es va posar en marxa un projecte amb el qual, al llarg de diverses sessions, es va formar en narratives audiovisuals a un grup d’estudiants de l’IES San Cristóbal de los Ángeles (Villaverde, Madrid). A partir d’un taller de canvi climàtic dissenyat pel Museu Nacional de Ciències Naturals, part d’aquestes i aquests adolescents van bolcar en el curt documental No més les seves reflexions sobre aquest tema.

Concurs #CienciaenelBarrioIG

Amb l’objectiu de fomentar la ciència en Instagram compartida pel propi alumnat es va llançar en 2020 la primera edició del concurs #CienciaenelBarrioIG. A les autores i els autors de les propostes seleccionades se’ls premia amb experiències científiques. Fins ara han gaudit d’una escape room sobre resistència bacteriana en el CSIC, una ruta geològica per la Pedrosa del Manzanares i una visita guiada a la Reserva Biològica de Doñana.

 

Pedriza

Projecte audiovisual

Per a fer un pas més enllà de rebre i assimilar les activitats, se celebra la Fira Ciència al Barrio, que compta ja amb quatre edicions. No obstant això, durant la pandèmia de COVID-19 no es va poder dur a terme i, en el seu lloc, es va posar en marxa un projecte amb el qual, al llarg de diverses sessions, es va formar en narratives audiovisuals a un grup d’estudiants de l’IES Sant Cristòfor dels Àngels (Villaverde, Madrid). A partir d’un taller de canvi climàtic dissenyat pel Museu Nacional de Ciències Naturals, part d’aquestes i aquests adolescents van bolcar en el curt documental No més les seves reflexions sobre aquest tema.