XARXA DE CENTRES DE MADRID
Ciència al Barri s’ha establert en diversos districtes madrilenys a través d’una xarxa coordinada pel CSIC i composta per diversos tipus de centres.
Els districtes de la ciutat de Madrid en els quals es desenvolupa el projecte són Puente de Vallecas, Usera, Villa de Vallecas, Villaverde, Carabanchel, San Blas-Canillejas, Hortaleza, Latina, Vicálvaro, Fuencarral-El Pardo i Tetuán. La iniciativa ha arribat a Instituts d’Educació Secundària, Centres d’Educació de Persones Adultes, Centres de Dia i Centres Educatius Terapèutics – Hospitals de Dia. A més, s’ha establert una col·laboració puntual amb Escoles d’Educació Infantil i Primària.
IES Arcipreste de Hita
IES Vallecas-Magerit
IES Madrid Sur
IES María Rodrigo
IES Ciudad de los Ángeles
IES Pradolongo
IES Ciudad de Jaén
IES Emilio Castelar
IES Barrio Simancas
IES Conde de Orgaz
IES Vista Alegre
CEPA Entrevías
Centro de Mayores Puente de Vallecas
IES San Cristóbal de los Ángeles
CET - Hospital de Día Vallecas
CEPA Aluche
IES Joaquín Rodrigo
CEPA Vista Alegre
Centro de Mayores 'Zofio'
CET - Hospital de Día Norte
CET - Hospital de Día Pradera de San Isidro
IES Jaime Vera

Els Instituts d’Educació Secundària constitueixen la porta d’entrada als barris
Instituts d’Educació Secundària
La base fonamental de la xarxa de centres educatius de Ciència al Barri són els Instituts d’Educació Secundària (IES) públics dels districtes en els quals s’ha establert el programa. Aquests centres constitueixen la porta d’entrada als barris. La xarxa va arrencar amb sis instituts el 2016 i en l’actualitat compta amb 14: IES Arcipreste de Hita, IES Vallecas-Magerit, IES Madrid Sur, IES María Rodrigo, IES Ciudad de los Ángeles, IES San Cristóbal de los Ángeles, IES Pradolongo, IES Ciudad de Jaén, IES Emilio Castelar, IES Barrio Simancas, IES Conde de Orgaz, IES Vista Alegre, IES Joaquín Rodrigo i IES Jaime Vera.
Per realitzar la selecció d’aquests centres, es té en compte la metodologia i indicadors habilitats per l’Ajuntament de Madrid per a identificar els barris més vulnerables de Madrid, així com altres paràmetres oficials. Després de consultar amb diferents agents socials del districte, com a treballadores socials i orientadores juvenils, la selecció final es realitza d’acord amb tres criteris: l’especial dificultat d’accés a activitats de divulgació del centre, el compromís de la junta directiva i del professorat i que l’IES no tingui ja en marxa gaires programes d’intervenció.
Centre d’Educació de Persones Adultes
Amb l’objectiu d’arribar a altres públics, s’ha establert la col·laboració amb els Centres d’Educació de Persones Adultes (CEPA) Entrevías, Aluche i Vista Alegre, que compten amb un alumnat d’entre 18 i 70 anys amb un perfil molt heterogeni: mares joves, immigrants que encara no manegen bé l’idioma i allà reben classes d’espanyol, persones en situació de desocupació, adolescents que no van completar el seu cicle acadèmic, persones subjectes a alguna mena de règim penitenciari, etc.
L’aliança amb els Centres d’Educació de Persones Adultes permet arribar a públics amb un perfil molt heterogeni d’entre 18 i 70 anys
Centres de Dia
En la mateixa línia de generar aliances amb una altra mena de centres, Ciència al Barri també col·labora amb el Centre de Dia Puente de Vallecas i el Centre de Dia ‘Zofio’ d’Usera, els quals donen servei a més de 20.000 usuàries i usuaris com a centres de dia de majors de 65 anys que promouen l’envelliment actiu i la prevenció de la dependència mitjançant la convivència, el suport a la integració i el foment de la participació. Amb aquests espais i els IES Vallecas-Magerit i IES Pradolongo s’han organitzat diversos clubs de lectura híbrids entre majors i adolescents, així com tallers d’intervenció sobre edatisme.
Tres hospitals de dia a la xarxa
Durant el curs 2020-2021, el Centre Educatiu Terapèutic (CET) – Hospital de Dia Vallecas va entrar a formar part de la xarxa i, el setembre de 2023, ho van fer els CET – Hospitals de Dia Norte i Pradera de San Isidro. Aquest hospital compta amb un equip docent i un equip terapèutic (psiquiatres, psicòlegs/as, infermers/as) que donen assistència a alumnat amb trastorns de salut mental per assegurar la continuïtat del procés d’ensenyament i aprenentatge, i evitar el retard escolar que pugui derivar-se de la seva situació.
Escoles d’Educació Infantil i Primària
A més de replicar els experiments apresos en els seus centres educatius amb personal investigador del CSIC a la Fira Ciència al Barri, durant el curs 2019-2020, l’alumnat de secundària va explicar aquests tallers a nenes i nens de col·legis públics del seu propi barri. Amb aquest ‘salt a primària’, les i els adolescents es van convertir en ‘profes per un dia’ i l’alumnat de primària va conèixer a estudiants més grans amb els qui conviuria i l’institut al qual possiblement assistiria en el futur.